Rejs dookoła świata po rekord - Roman Paszke

Trwa samotny rejs Romana Paszke dookoła świata, bez zwijania do portów, ma potrwać około 100 dni. Kapitan Roman Paszke chce tym samym pobić rekord ustanowiony w 2004 r., czyli 9 lat temu, czas najwyższy to zmienić bo technologia idzie do przodu. Dotychczasowy rekord należy do Jeana Luca Van Den Heede, który na jachcie Adrien od listopada 2003 do marca 2004 roku przepłynął trasę w czasie 122 dni, 14 godz., 3 min i 49 sek. Jest to próba pobicia rekordu płynąc tzw. "złą drogą", czyli pod wiatr w kierunku zachodnim. Natomiast rekord samotnego opłynięcia Ziemi bez zawijania do portów "normalną" (szybką) drogą wynosi 57 dni, 13 godzin i 34 minuty.

[Grafika ma się otwierać w nowym oknie? Przytrzymaj Shift i klikaj na grafikę]

Płynięcie pod wiatr oznacza, że trzeba "szukać" dobrych wiatrów więc trasa może wydawać się czasem dziwna:
Sprawdź aktualną pozycję na mapie:
Najnowsze informacje na stronie oficjalnej: http://paszke360.com

By rekord był ważny jacht musi wystartować i ukończyć próbę w tym samym miejscu, przeciąć równik i wszystkie południki oraz pokonać drogę nie krótszą niż 40.000 kilometrów, czyli 21.600 mil morskich. Jeżeli rekord miałby wynosić około 100 dni, oznacza to średnią prędkość w okolicy 17 km/h, czyli 9 mil morskich na godzinę.

Osoby, które nie spieszą się i nie walczą o rekordy, nie dysponując najlepszymi jachtami, pokonują te trasę nawet w 300 dni: http://www.rp.pl/artykul/658028.html

Dla porównania, rekord na naszym polskim wybrzeżu Świnoujście-Gdynia (z wiatrem, trasa około 350 km) wynosi 8 godzin 55 min i 50 sekund, ze średnią prędkością ponad 21 węzłów (39 km/h). Rekord ustanowił właśnie Roman Paszke na tym samym katamaranie - Gemini 3. Poprzedni rekord został pobity o 4 godziny, więcej info: http://www.zagle.com.pl/artykul/czytaj/nowy-rekord-trasy-swinoujscie-gdynia,8407/

Sam katamaran został zbudowany w 2007 roku. Nadal jest nowoczesną konstrukcją, choć daleko mu do kosmicznych kształtów najnowszych katamaranów i trimaranów.
Gemini 3

Katamarany są tak szybkie, ponieważ minimalizują opór powietrza, a przy pewnym optymalnym pochyleniu żagiel idzie wyżej łapiąc lepsze wiatry:
W tym przypadku najkorzystniejsze jest położenie "B", położenie "C" grozi wypadkiem.
- - - - -

A poniżej pokaz możliwości innych katamaranów (2 kadłuby) i trimaranów (3 kadłuby)

BMW Oracle BOR90 - największy regatowy trimaran świata. Więcej informacji o tym jachcie http://en.wikipedia.org/wiki/USA_17_(yacht)
Jak widać, pływanie takimi jachtami ma też coś z szybowania, latania a nawet wspinaczki.


A tutaj najszybszy jacht żaglowy świata, w pewnym sensie latający co poprawia szybkość.
Hydroptère - czyli hydropłat.
Ponad 52,86 min morskich na godzinę, czyli  prawie 98 km/h. Szybkości chwilowe są nawet nieco większe.

http://www.hydroptere.com - strona oficjalna jachtu Hydroptère.

Nowa klasa jachtów można powiedzieć, że praktycznie bardziej szybuje niż pływa!

http://en.wikipedia.org/wiki/AC72 - nowa klasa jachtów.
Kosmicznie drogie, typowo do bicia rekordów i wyścigów. Jednak takim jachtem raczej będzie ciężko pływać samemu, więc rekordy samotników raczej przez najbliższe lata będą bite na klasycznych katamaranach.

I na koniec "latające" małe jachty, bardzo wywrotne, więc raczej niemożliwe w nich płynąć po rekordy na dłuższych trasach.

Komentarze