czwartek, 7 marca 2013

Najwyższy lot śmigłowcem - lądowanie na Evereście

Ostatnia tragedia naszych himalaistów pod szczytem Broad Peak (8051 m npm) zrodziła pytanie, czy była szansa na dowiezienie pomocy na taką wysokość śmigłowcem. O ile loty samolotem powyżej 10 km nie są dziś problemem dla wielu samolotów, o tyle mało który śmigłowiec ma pułap wynoszący więcej niż 5000 m.

Może najpierw odpowiedzmy sobie czym jest pułap w przypadku lotnictwa. Pułap to nic innego jak maksymalna wysokość względem poziomu morza, jaką może osiągnąć dany statek powietrzny. I choć teoretycznie nie ma czegoś takiego, jak pułap minimalny czy pośredni, to jednak da się ten termin rozbić na bardziej szczegółowy podział. Można jeszcze wyróżnić pułap praktyczny, teoretyczny i dynamiczny. Więcej na http://pl.wikipedia.org/wiki/Pułap
Dla śmigłowców należało by jeszcze rozróżnić pułap lotu i pułap zawisu z wpływem i bez wpływu ziemi.

Jak wspomnieliśmy, śmigłowce mają problem z lataniem wysoko. Wszystko przez to, że wraz ze wzrostem wysokości maleje ciśnienie atmosferyczne. To powoduje, że maleją siły powstające na powierzchniach aerodynamicznych, spada moc silnika itd.

Ale przejdźmy do rzeczy, jaki jest obecnie rekord wysokości śmigłowca? Rekord ten został ustanowiony nomen omen w Himalajach!

W dniu 14 maja 2005 r. Eurocopter AS350 B3 ląduje na Mount Everest na 8850 m npm! Właściwie był to pseudo zawis z symbolicznym dotykaniem szczytu (silnik cały czas pracował na pełnej mocy), ponieważ nie da się realnie wylądować na Evereście i wznieść się na tak dużej wysokości.
Rekord pobił model specjalnie przystosowany (wzmocniony) do wysokich lotów, gdyż standardowo pułap dla tego modelu AS350 wynosi "tylko" 4650 m. Poprzedni rekord lądowania z 2004 r. wynosił 7670 m npm.




Czy możliwe było użycie zimą śmigłowców do akcji ratunkowej i poszukiwawczej na Broad Peak? Wypowiedź himalaisty:

"Dlaczego nie można wysłać helikopterów ratunkowych?

Artur Hajzer: W Pakistanie jest możliwość przeprowadzenia lotów helikopterowych przy użyciu maszyn wojskowych. Mogą się one wznieść na wysokość maksymalną 6700 m. Helikoptery te teoretycznie mogą podnieść poszkodowanego na linie z wysokości ok. 6400. Była jedna taka akcja w historii. W masywie Broad Peak nie ma możliwości przyziemienia wyżej niż ponad bazą na 4950 m. Przeszukiwanie terenu przy pomocy helikoptera o tyle mijało się z celem, że przebywający w środę w terenie himalaiści [Karim Hayyat, Artur Małek] mieli lepsze możliwości wglądu w teren. Karim przeprowadzał poszukiwania aż na 7700 m. Cała droga wraz ze szczegółami jest bardzo dobrze widoczna z bazy. Luneta przybliża wszystkie szczegóły. Zastosowanie helikoptera praktycznie niewiele zmienia. Praktycznie - wezwanie helikoptera i jego start nie są proste. Nie ma szans, żeby helikopter ruszył natychmiast. Start jest poprzedzony długą procedurą. 7 marca pogoda na dużej wysokości nie jest lotna i nie będzie w ogóle lotna w dniach następnych."

http://off.sport.pl/off/1,111379,13523308,Eksperci_odpowiadaja_na_pytania_o_Broad_Peak__Dlaczego.html

Należy też pamiętać, że zimą w tych okolicach na 8000 m npm jest około -40°C, latem zaś około -25°C. Realnie odczuwalna temperatura przy wietrze wydaje się jeszcze mniejsza. Dla przykładu przy -35°C i wietrze 60 km/h temperatura odczuwalna to - 57°C (wg innych nawet - 75°C).

A tak wygląda Broad Peak:

Oficjalna strona społecznościowa akcji PZA 2010-2015: 

PS.
Jak wyglądają pułapy dla innych popularnych helikopterów, zobaczmy:
  • Mi-38 - pułap praktyczny 5100 m, rekord wysokości - 8600 m (2012 rok);
  • AH-64 Apahe: 6400 m;
  • PZL W-3 Sokół: 6000 m;
  • Mi-24 "latający czołg": pułap praktyczny 5000 m, pułap zawisu bez wpływu ziemi 1300 m;
  • Robinson R44: 4300 m;
  • Mi-2: pułap 4000 m, pułap zawisu z wpływem ziemi 1880 m, pułap zawisu bez wpływu ziemi 1200 m.
Rekordy śmigłowców, samolotów i innych statków powietrznych na stronie FAI:
A na koniec dla ciekawskich, adresy związane z tematyką:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz