Flightradar - wpływ wiatru na prędkość samolotów

Aktualnie nad Polską i dużą częścią Europy mocno wieje. Jedni określają te wiatry jako huragan, inni jako orkan. Nasz wpis nie będzie jednak o tym. Jak zwykle zajmujemy się takimi ciekawostkami, którymi nie zajmują się zazwyczaj inni. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jaki wpływ ma tak mocny wiatr na prędkości samolotów.

Okazuje się, że wiatr spowalnia niektóre samoloty o 200-250 km/h, inne natomiast lecą szybciej o podobne wartości. Zgadza się to z prędkościami wiatru. W tych okolicach prędkość wiatru przy ziemi sięga nawet 100-150 km/h, dużo wyżej może sięgać nawet ponad 300 km/h. Trzeba jednak pamiętać, że wiatr nie zawsze jest najsilniejszy bardzo wysoko, często najsilniejszy jest już  na wysokościach 500-2000 m nad ziemią. Pytanie tylko, czy na 10 km wiatry (wtedy już strumieniowe) wieją w tym samym kierunku i z podobną prędkością? Być może tak było tego dnia, ponieważ widać to po prędkościach samolotów.

Teoretycznie niektóre samoloty dziś w nocy leciały z prędkością dźwięku a nawet szybciej, jeżeli rozpatrywać to względem powierzchni ziemi. Realnie leciały swoją prędkością przelotową względem wiatru. W nocy niektóre samoloty pasażerskie wg Flightradar leciały z wiatrem prawie 1150 km/h! Inne zaś pod wiatr poniżej 700 km/h. Prędkość dźwięku na 11 km wynosi około 1062 km/h (na poziomie ziemi około 1225 km/h).


http://www.flightradar24.com/ - aktualne pozycje, trasy i prędkości samolotów.

W nocy z 5 na 6 grudnia wiatr w Polsce osiągał 70-115 km/h, zas w górach ponad 130 km/h (na Śnieżce padły instrumenty pomiarowe przy prawie 140 km/h).


Przydatne powiązane z tematem linki:

Komentarze