Największe żaglowce świata i Polski

Żaglowiec – statek wodny o napędzie żaglowym, a tak na prawdę o napędzie wiatrowym, bo bez wiatru żagiel jest niczym.
[ps. przytrzymując na klawiaturze SHIFT (ten ze strzałką do góry) podczas klikania, zdjęcia będą pojawiać się w nowym oknie - dużo wygodniej, nie potrzeba się cofać do strony]


Ciekawostką może być to, że niektóre żaglowce potrafią płynąć szybciej niż wiatr, który je napędza. Jak to możliwe? Jak w ogóle jest możliwe płynięcie pod wiatr? W zrozumieniu tego zjawiska przydać się może ten symulator:

Jeśli ktoś chce bardziej zgłębić temat budowy żaglowców to polecamy:

My jednak zajmiemy się w tym wpisie największymi jednostkami pływającymi używającymi żagli.


France II - najdłuższy żaglowiec w historii.

Długość całkowita - 146 m
Długość linii wodnej - 118,5 m
Szerokość - 16,2 m
Wyporność - 7800 t
Wysokość - 64 m
Powierzchnia żagli - 6350 m2
Prędkość max - 17 węzłów (31,5 km/h)


Spis innych historycznych już gigantów na poniższej stronie:
http://www.zaglowce.ow.pl/ciekawostki/najwieksze.html

Obecnie największym pływającym żaglowcem świata jest:
Royal_Clipper - SV Royal Clipper – pięciomasztowa fregata (pasażerski wycieczkowiec żaglowy), której kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej pod nazwą "Gwarek". Wodowany w 2000 r. Głównym projektantem był Zygmunt Choreń - zwany ojcem największych żaglowców świata.

Długość całkowita - 134 m
Długość linii wodnej -
Szerokość - 16,4 m
Wyporność - 4163 t
Wysokość - 54 (60) m
Powierzchnia żagli - 5050 m2
Prędkość max - 18 węzłów (33 km/h)

Dla porównania żaglowce Krzysztofa Kolumba (Santa Maria, Nina i Pinta) były prawdziwymi mikrusami w porównaniu do największych żaglowców. Poniżej replika Santa Maria:
Poniżej replika Ninia, jeden z trzech okrętów wyprawy Kolumba do Ameryki:
Okręty Krzysztofa Kolumba miały długość około 15-20 m, szerokość maksymalną około 5-7 m i zabierały około 25-40 osób. Razem odkrywcy mogli stanowić około 100 osób. Za czasów Kolumba odkryto Amerykę dla naszej cywilizacji, jednak prawdopodobnie odkryto ją jeszcze wcześniej. Wspomina się tutaj o wikingach oraz chińczykach. Chiny miały bardzo rozwinięte żeglarstwo w czasach Kolumba a nawet wcześniej. Wystarczy porównać skalę wielkości ich jednostek za czasów Zheng_He.

Sugerowane rozmiary są tak ogromne, że można wątpić iż faktycznie były tak wielkie.
Wielkość statków żaglowych oceniano na 440-500 stóp! Czyli na około 140 m. Byłby to więc największy statek żaglowy aż do XX wieku. Więcej: http://en.wikipedia.org/wiki/Treasure_ship


Dla porównania dane kilku naszych najbardziej znanych żaglowców:
http://pl.wikipedia.org/wiki/STS_Dar_M%C5%82odzie%C5%BCy
STS Dar Młodzieży - wodowany w 1982 r. zastąpił starszy i mniejszy Dar Pomorza. Jeden z największych żaglowców świata.

Długość całkowita - 109 m
Długość na pokładzie - 94 m
Szerokość - 14 m
Wyporność - 2946 t
Wysokość - 50 m
Powierzchnia żagli - 3015 m2
Prędkość max - 16,5 węzłów (30,5 km/h)




http://pl.wikipedia.org/wiki/Dar_Pomorza
Dar Pomorza - data budowy 1909 rok, wycofany w 1982 r. Obecnie stacjonuje w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku.

Długość całkowita - 93 m
Długość na pokładzie - 80 m
Szerokość - 12,6 m
Wyporność - 2500 t
Wysokość - 41,4 m
Powierzchnia żagli - 2100 m2
Prędkość max - 14 węzłów (26 km/h)



STS Fryderyk Chopin - data budowy 1992 r.

http://pl.wikipedia.org/wiki/STS_Fryderyk_Chopin
http://www.fryderykchopin.pl

Długość całkowita - 55,5 m
Długość na pokładzie - 44,5 m
Szerokość - 8,5 m
Wyporność - 400 t
Wysokość - 37 m
Powierzchnia żagli - 1200 m2
Prędkość max - 16 węzłów (30 km/h)


Inne galerie:
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/51,85687,6020152.html?i=4
http://www.zaglowce.ow.pl

Warto w tym miejscu dodać, że wśród statków pływających i wykorzystujących żagle, są inne gigantyczne jednostki, które zamierzają wykorzystywać wiatr. Tym razem wiatr jako siła pomocnicza dla celów ekonomicznych, by transport był tańszy. Nowoczesne jednostki mają nieco inne pomysły na żagle (np: latawiec), oto kilka z tych pomysłów:



http://www.oceanpowermagazine.net/2011/02/28/cargill-will-use-wind-power-technology-to-reduce-emissions-from-shipping/

I na zakończenie projekt największego żaglowca świata. Żaglowiec zamówił u inżyniera z Gdańska Zygmunta Chorenia Siergiej Zyrianow, rosyjski miliarder z Krasnojarska. 

Na statku obsługiwanym przez 122-osobową załogę przygotowano miejsce dla prawie 300 gości. Znajdą się tam m.in.: sala konferencyjna, biblioteka z kominkiem opalanym drewnem, fińska sauna, ruska bania, basen, dwupoziomowa restauracja i sala gimnastyczna. Zygmunt Choreń to inżynier z Gdańska, projektuje gigantyczny żaglowiec, największy, jaki kiedykolwiek pływał po morzach i oceanach.

Więcej:
http://choren.com.pl/ - strona projektanta.

PS. największe żaglowce świata są wielkie, ale i tak wydają się być małe przy największych statkach świata. Wystarczy spojrzeć na giganty napędzane tylko silnikami:


Komentarze