Największe bombowce II wojny światowej

Tegoroczny wrzesień to już 74 rocznica wybuchu II wojny światowej. Kluczową rolę w zakończeniu wojny odegrały bombowce. Zarówno w Europie (naloty na Drezno, Berlin) jak i w Azji (naloty na Tokio, Hiroszimę czy Nagasaki) to właśnie bombowce niosły największe zniszczenie i ilość ofiar w ciągu doby.

Kilka przykładów, które obrazują te potęgę zniszczenia:

- Hiroszima: około 70 tys ofiar (atak atomowy), łącznie z późniejszym okresem wzrosła do około 90 tys.;
- Nagasaki: około 40 tys. ofiar (atak atomowy) łącznie z późniejszym okresem wzrosła do około 70 tys.;
- Hamburg: około 45 tys. ofiar nalotów dywanowych oraz burzy ogniowej;
- Drezno: około 22-35 tys. ofiar nalotów dywanowych oraz burzy ogniowej;
- Warszawa 1939 r. - zniszczone całe centrum.

Jednak bombowce to nie tylko bomby, były także bardzo mocno uzbrojone, ponieważ jako samoloty wolniejsze od myśliwców, musiały sprostać w wymianie ognia. Większość bombowców posiadała więc miejsca strzeleckie z przodu, z tyłu, z dołu, z góry oraz po bokach. Dodając do tego pilota, nawigatora oraz obsługującego zrzut bombowy, dawało załogę w ilości zazwyczaj 6-12 osób.

[Grafika ma się otwierać w nowym oknie? Przytrzymaj Shift i klikaj na grafikę]


Bombowce osiągały zazwyczaj prędkości maksymalne w okolicach 400-500 km/h, natomiast najlepsze myśliwce dochodziły do około 600-700 km/h, co stanowi barierę dla większości maszyn śmigłowych, ze względu na sprawność śmigła.

Największe bombowce okresu II wojny światowej, czyli takich, które zostały wprowadzone do służby do 1945 roku. Co oznacza największe? Kryterium wyboru może być sporo, długość, rozpiętość, waga, udźwig itp. My zdecydowaliśmy się na uznać za największe sumując długość + rozpiętość, choć realnie różnice są często minimalne.

Na początek dwa giganty prototypowe XB-15 oraz XB-19.

Douglas XB-19 - okres służby 1941-1946 r. Miał wejść do służby pod nazwą B-19, ostatecznie produkcja nie była podjęta.

Nieco mniejsza konstrukcja to XB-15 o długości 32,6 m i rozpiętości 45,5 m.

Teraz przejdźmy do maszyn produkowanych w większych seriach (minimum 20 sztuk).

1) Boeing B-29 Superfortress (Superforteca) - służba 1943-1946 r.
  • Długość: 30,2 m.
  • Rozpiętość: 43 m (powierzchnia nośna 161 m2).
  • Masa: 31,8 - 54 ton.
  • Prędkość max: 605 km/h.
  • Załoga: 10 osób.
  • Opis: nowoczesny i szybki bombowiec, znany z tego, że zrzucił obie bomby atomowe na Japonię. Była to nowoczesna konstrukcja, skopiowana po wojnie przez ZSRR jako TU-4.
  • Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/B-29
2) Pe-8 - radziecki samolot bombowy, służba 1939-1946 r.

3) Short Stirling - służba 1940-1949 r.

4) Boeing B-17 Flying Fortress (Latająca forteca) - służba 1939-1945 r.

http://www.wallsonline.org/boeing-b17-flying-fortress/
B-17 wraz ze swoim mniejszym pomocnikiem Mustangiem P-51.
  • Długość: 22,5 m.
  • Rozpiętość: 31,6 m (powierzchnia nośna 132 m2).
  • Masa: 16,4 - 29,7 ton.
  • Prędkość max: 486 km/h.
  • Załoga: 10 osób.
  • Opis: bardzo wytrzymała konstrukcja lubiana przez załogi, zestrzelił też więcej samolotów niż strat własnych (zestrzelił 6659, straty 4688 sztuk), co nie było częste wśród stosunkowo wolnych bombowców. Najsilniej uzbrojona konstrukcja tego okresu.
  • Linki: http://www.wallpaperhere.com/Boeing_B17_Flying_Fortress_61883/download_1600x1200
5) Consolidated B-24 Liberator - lata produkcji 1940-1945, wyprodukowana ilość około 18000 maszyn!
B-24, w tle B-17
http://imgur.com/gallery/MkBUUdA - B-24, B-17, B-25 oraz myśliwiec Mustang.
  • Długość: 20,6 m.
  • Rozpiętość: 33,5 m (powierzchnia nośna 97,4 m2).
  • Masa: 16,6 - 29,5 ton.
  • Prędkość max: 486 km/h.
  • Załoga: 7-10 osób.
  • Opis: bardzo wytrzymała konstrukcja lubiana przez załogi, zestrzelił też więcej samolotów niż strat własnych (zestrzelił 6659, straty 4688 sztuk), co nie było częste wśród stosunkowo wolnych bombowców. Najsilniej uzbrojona konstrukcja tego okresu.
  • Pod koniec wojny miał zostać zastąpiony przez nieco większego C-32 Dominator, jednak wyprodukowano zaledwie 115 sztuk następcy na sam koniec wojny.

6) Handley Page Halifax - służba w Wielkiej Brytanii 1940-1952 r.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Halifax

7) Avro Lancaster - służba 1942-1946 r. (w Kanadzie do 1963 r.).


Inne bombowce II wojny światowej:

Komentarze