Tegoroczny wrzesień to już 74 rocznica wybuchu II wojny światowej. Kluczową rolę w zakończeniu wojny odegrały bombowce. Zarówno w Europie (naloty na Drezno, Berlin) jak i w Azji (naloty na Tokio, Hiroszimę czy Nagasaki) to właśnie bombowce niosły największe zniszczenie i ilość ofiar w ciągu doby.
Kilka przykładów, które obrazują te potęgę zniszczenia:
- Hiroszima: około 70 tys ofiar (atak atomowy), łącznie z późniejszym okresem wzrosła do około 90 tys.;
- Nagasaki: około 40 tys. ofiar (atak atomowy) łącznie z późniejszym okresem wzrosła do około 70 tys.;
- Hamburg: około 45 tys. ofiar nalotów dywanowych oraz burzy ogniowej;
- Drezno: około 22-35 tys. ofiar nalotów dywanowych oraz burzy ogniowej;
- Warszawa 1939 r. - zniszczone całe centrum.
Bombowce osiągały zazwyczaj prędkości maksymalne w okolicach 400-500 km/h, natomiast najlepsze myśliwce dochodziły do około 600-700 km/h, co stanowi barierę dla większości maszyn śmigłowych, ze względu na sprawność śmigła.
Największe bombowce okresu II wojny światowej, czyli takich, które zostały wprowadzone do służby do 1945 roku. Co oznacza największe? Kryterium wyboru może być sporo, długość, rozpiętość, waga, udźwig itp. My zdecydowaliśmy się na uznać za największe sumując długość + rozpiętość, choć realnie różnice są często minimalne.
Na początek dwa giganty prototypowe XB-15 oraz XB-19.
Douglas XB-19 - okres służby 1941-1946 r. Miał wejść do służby pod nazwą B-19, ostatecznie produkcja nie była podjęta.
- Hamburg: około 45 tys. ofiar nalotów dywanowych oraz burzy ogniowej;
- Drezno: około 22-35 tys. ofiar nalotów dywanowych oraz burzy ogniowej;
- Warszawa 1939 r. - zniszczone całe centrum.
Jednak bombowce to nie tylko bomby, były także bardzo mocno uzbrojone, ponieważ jako samoloty wolniejsze od myśliwców, musiały sprostać w wymianie ognia. Większość bombowców posiadała więc miejsca strzeleckie z przodu, z tyłu, z dołu, z góry oraz po bokach. Dodając do tego pilota, nawigatora oraz obsługującego zrzut bombowy, dawało załogę w ilości zazwyczaj 6-12 osób.
[Grafika ma się otwierać w nowym oknie? Przytrzymaj Shift i klikaj na grafikę]
Największe bombowce okresu II wojny światowej, czyli takich, które zostały wprowadzone do służby do 1945 roku. Co oznacza największe? Kryterium wyboru może być sporo, długość, rozpiętość, waga, udźwig itp. My zdecydowaliśmy się na uznać za największe sumując długość + rozpiętość, choć realnie różnice są często minimalne.
Na początek dwa giganty prototypowe XB-15 oraz XB-19.
Douglas XB-19 - okres służby 1941-1946 r. Miał wejść do służby pod nazwą B-19, ostatecznie produkcja nie była podjęta.
- Długość: 40,2 m.
- Rozpiętość: 64 m (powierzchnia nośna 417 m2).
- Masa własna: 63,5 ton.
- Waga bomb: 8,5 ton.
- Prędkość max:
- Załoga: 16-24 osób!
- Linki:
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Douglas_XB-19
- http://www.nationalmuseum.af.mil/photos/mediagallery.asp?galleryID=5299&page=115
Nieco mniejsza konstrukcja to XB-15 o długości 32,6 m i rozpiętości 45,5 m.
Teraz przejdźmy do maszyn produkowanych w większych seriach (minimum 20 sztuk).
- Długość: 30,2 m.
- Rozpiętość: 43 m (powierzchnia nośna 161 m2).
- Masa: 31,8 - 54 ton.
- Prędkość max: 605 km/h.
- Załoga: 10 osób.
- Opis: nowoczesny i szybki bombowiec, znany z tego, że zrzucił obie bomby atomowe na Japonię. Była to nowoczesna konstrukcja, skopiowana po wojnie przez ZSRR jako TU-4.
- Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/B-29
2) Pe-8 - radziecki samolot bombowy, służba 1939-1946 r.
- Długość: 23,2 m.
- Rozpiętość: 39,1 m (powierzchnia nośna 189 m2).
- Masa: 18,5 - 27 ton.
- Prędkość max: 443 km/h.
- Załoga: 11 osób.
- Opis: produkcja zaledwie 79 sztuk.
- Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pe-8
- http://www.airpages.ru/eng/ru/pe8.shtml
- Długość: 26,6 m.
- Rozpiętość: 30,2 m (powierzchnia nośna 136 m2).
- Masa: 19,5 - 31,5 ton.
- Masa bomb: 6,35 tony.
- Prędkość max: 434 km/h.
- Załoga: 5-7 osób.
- Opis: pod koniec wojny konstrukcja była już przestarzała i ponosiła spore straty.
- Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Short_Stirling
- http://weaponsandwarfare.com/?p=23679
4) Boeing B-17 Flying Fortress (Latająca forteca) - służba 1939-1945 r.
http://www.wallsonline.org/boeing-b17-flying-fortress/
B-17 wraz ze swoim mniejszym pomocnikiem Mustangiem P-51.
B-17 wraz ze swoim mniejszym pomocnikiem Mustangiem P-51.
- Długość: 22,5 m.
- Rozpiętość: 31,6 m (powierzchnia nośna 132 m2).
- Masa: 16,4 - 29,7 ton.
- Prędkość max: 486 km/h.
- Załoga: 10 osób.
- Opis: bardzo wytrzymała konstrukcja lubiana przez załogi, zestrzelił też więcej samolotów niż strat własnych (zestrzelił 6659, straty 4688 sztuk), co nie było częste wśród stosunkowo wolnych bombowców. Najsilniej uzbrojona konstrukcja tego okresu.
- Linki: http://www.wallpaperhere.com/Boeing_B17_Flying_Fortress_61883/download_1600x1200
5) Consolidated B-24 Liberator - lata produkcji 1940-1945, wyprodukowana ilość około 18000 maszyn!
B-24, w tle B-17
http://imgur.com/gallery/MkBUUdA - B-24, B-17, B-25 oraz myśliwiec Mustang.
- Długość: 20,6 m.
- Rozpiętość: 33,5 m (powierzchnia nośna 97,4 m2).
- Masa: 16,6 - 29,5 ton.
- Prędkość max: 486 km/h.
- Załoga: 7-10 osób.
- Opis: bardzo wytrzymała konstrukcja lubiana przez załogi, zestrzelił też więcej samolotów niż strat własnych (zestrzelił 6659, straty 4688 sztuk), co nie było częste wśród stosunkowo wolnych bombowców. Najsilniej uzbrojona konstrukcja tego okresu.
- Pod koniec wojny miał zostać zastąpiony przez nieco większego C-32 Dominator, jednak wyprodukowano zaledwie 115 sztuk następcy na sam koniec wojny.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Halifax
- Długość: 21,8 m.
- Rozpiętość: 30,1-31,75 m (powierzchnia nośna 116-118,4 m2).
- Masa: 17,3 - 29,5 ton.
- Prędkość max: 454 km/h.
- Załoga: 7 osób.
- Linki: http://www.flughafen-boenninghardt.de/halifax-wb.jpg
- http://www.airteamimages.com/handley-page-halifax__united-kingdom---royal-air-force_114649_large.html
7) Avro Lancaster - służba 1942-1946 r. (w Kanadzie do 1963 r.).
- Długość: 21,2 m.
- Rozpiętość: 31,1 m (powierzchnia nośna 121 m2).
- Masa: 16,7 - 29,5 ton.
- Prędkość max: 462 km/h.
- Załoga: 7 osób.
- Linki: http://kevsaviationpics.blogspot.com/2012/12/avro-lancaster-mk-i-part-ii.html
- http://hqwide.com/wallpapers/l/1920x1080/40/airplanes_avro_lancaster_1920x1080_39016.jpg
Inne bombowce II wojny światowej:
Komentarze
Prześlij komentarz