The sound of silence" - historia jednej piosenki


Najbardziej wzruszająca część wiecu gdańszczan po śmierci prezydenta Adamowicza. Pieśń "The sound of silence", która stała się swoistym hymnem ostatnich dni.

Wykonawca tej wersji:
Disturbed - The Sound Of Silence
wersja acapella


 The Sound of Silence " (dźwięk ciszy), pierwotnie "The Sound s of Silence", to utwór amerykańskiego duetu muzycznego Simon & Garfunkel . Piosenka została napisana przez Paula Simona w ciągu kilku miesięcy w 1963 i 1964 roku. Jednak pierwsza wersja nie odniosła praktycznie żadnego sukcesu, nie do końca była traktowana nawet poważnie. W 1965 roku utwór nagrano jeszcze raz, ale dołożono kilka mocniejszych dźwięków, zmieniły się także nieco czasy. Piosenka trafiła na 1 miejsce na liście Billboard Hot 100 na tydzień kończący się 1 stycznia 1966 roku. 

The Sound of Silence (Original Version from 1964)

 Wielu uważa, że ​​piosenka komentowała zabójstwo Johna F. Kennedy'ego, ponieważ utwór został wydany trzy miesiące po zamachu. Simon jednoznacznie stwierdził w wywiadach: "Napisałem The Sound of Silence, gdy miałam 21 lat", a więc zdecydowanie przed tragedią JFK. Kojarzona była nie tylko ze sprawą zamachu na JFK, ale także z wojną w Wietnamie czy wręcz z każdym wydarzeniem, gdzie wolność i niewinność była tłamszona siłą.

 Tekst pisał w łazience w swoim rodzinnym domu. Wyłączył światła, by móc się lepiej skoncentrować na pisaniu. – Najlepsze w graniu było to, że mogłem być sam i marzyć. To mnie zawsze uszczęśliwiało. Zdarzało się, że zamykałem się w łazience, bo tam były płytki, które dawały lepszą akustykę. Odkręcałem wodę w kranie, bo mnie uspokajała, i grałem. W ciemności. "Witaj ciemności, moja stara przyjaciółko. Znów przyszedłem z tobą porozmawiać" – mówił w wywiadzie. Wyjaśniał też, że dla niego "Sound of Silence" mówi o tym, jak ludzie nie potrafią ze sobą rozmawiać, komunikować się. O tym, że nie potrafimy kochać siebie nawzajem. To najlepsza interpretacja.

 Piosenka doczekała się wielu coverów. Jednak "szok" nastąpił za sprawą zespołu Disturbed . W 2015 roku heavy metalowy zespół Disturbed odkurzył kultowy kawałek. Z miejsca stał się przebojem.  Oryginał jest bardzo spokojną pieśnią, wykonanie Disturbed narasta niczym Bolero. Wikipedia podaje za Nielsen Music, że do września 2017 roku utwór pobrano 1,5 mln razy z sieci; doczekał się także 54 mln streamów. Do tej chwili w serwisie YouTube "Sound of Silence" odtworzono 477 mln razy (oryginał z ’64 roku o połowę mniej).

 Gdy David Draiman zaśpiewał tę piosenkę w talk-show "Conan" (2016 rok), nagranie z programu obejrzało w sieci rekordowe i historyczne 85 mln osób. Po występie Draiman dostał wiadomość od Paula Simona. "Bardzo poruszające wystąpienie. Pierwszy raz widziałem, jak wykonuje pan to na żywo. Ładnie. Dzięki" – pisał.

Tekst piosenki:
https://www.tekstowo.pl/piosenka,simon__garfunkel,the_sound_of_silence.html

Witaj ciemności, stara przyjaciółko
Znów przyszedłem z tobą porozmawiać
Ponieważ jakaś wizja, zakradając się cicho 
Zostawiła swe nasiona gdy spałem
I wizja, która została zasiana w mym umyśle
Wciąż pozostaje [żywa]
W dźwięku ciszy.

W niespokojnych snach szedłem sam
Wąskimi wybrukowanymi uliczkami 
W blasku ulicznej lampy
Postawiłem kołnierz, aby schronić się przed zimnem i wilgocią
Kiedy moje oczy przeszył błysk neonowego światła
Które rozdarło noc
i dotknęło dzwięku ciszy

W tym nagim świetle ujrzałem
Dziesięć tysięcy ludzi, może więcej
Ludzi, którzy rozmawiali nie mówiąc
Ludzi, którzy słyszeli nie słuchając
Ludzi piszących pieśni, którymi nigdy nie podzielą się ze światem
I nikt nie ośmielił się
Zakłócić dźwięku ciszy.

"Głupcy", rzekłem, "Nic nie rozumiecie
Cisza rozrasta się jak nowotwór 
Usłyszcie moje słowa, abym mógł was nauczać
Chwyćcie moje ręce, abym mógł was dosięgnąć''
Lecz moje słowa, jak ciche krople deszczu, opadały
I rozbrzmiewały echem
W studniach ciszy.

A ludzie kłaniali i modlili się
Do neonowego bożka, którego sami stworzyli, 
A znak rozbłysnął swym ostrzeżeniem
W słowach, z których się składał
Głosił, że słowa proroków są zapisane na ścianach metra
I klatkach kamienic
I szepcą w dźwiękach ciszy.


Reakcje na wersje Disturbed - The Sound Of Silence




Cover w wykonaniu Ani Dąbrowskiej:

Komentarze