Boeing 314 Clipper - pierwszy transatlantycki samolot pasażerski

Boeing 314 Clipper powstał w czasach, gdy pasażerskie loty przez Atlantyk wydawały się czymś tak odległym, jak dziś szybka kolej w Polsce lub loty na Marsa. Niby możliwe, ale nikt nie wie kiedy. Być może dlatego by taki lot wydawał się bezpieczniejszy, pierwszy samolot pasażerski latający ponad oceanem był hydropalnem, czyli "latającą łodzią". Zamiar pasażerskich lotów przez Atlantyk zgłosiła w 1935 roku linia Pan American (Pan Am). Pierwszy wzbił się w 1938 roku i przez około 30 lat był największym samolotem pasażerskim świata. Dziś mało kto o nim pamięta, ale to był taki Jumbo Jet (Boeing 747) swoich czasów.

[Grafika ma się otwierać w nowym oknie? Przytrzymaj Shift i klikaj na grafikę]



Dane techniczne Boeing 314:
Rozpiętość- 46,33 m, długość- 32,31 m, wysokość- 8,41 m, powierzchnia nośna- 266,34 m2.
Masa własna- 22801 kg, masa całkowita- 37421 kg.
Prędkość max- 311 km/h, prędkość przelotowa- 295 km/h, pułap- 4085 m, zasięg- 5633 km.

Dane techniczne Boeing 314A:
Rozpiętość- 46,36 m, długość- 32,33 m, wysokość- 6,22 m, powierzchnia nośna- 266,34 m2.
Masa własna- 21900 kg, masa całkowita- 38000 kg.
Prędkość max- 340 km/h, prędkość przelotowa- 302 km/h, pułap- 5980 m, zasięg- 5896 km.

Dla porównania najpopularniejszy obecnie samolot pasażerski świata Boeing 737 (popularna obecnie wersja 800) ma wymiary:
- długość 39,5 m, rozpiętość 34,2 m, zasięg około 5800 km.

Boeing 314 był więc samolotem podobnej wielkości, nieco krótszym, ale za to o większej rozpiętości i w pewnym sensie samolotem szerokokadłubowym w dodatku o dwóch piętrach. Doskonale widać to na poniższej grafice:


Boeing 314 przy zasięgu około 5700 km i prędkości przelotowej 300 km/h, stwarzał warunki do bardzo długich podróży, trwających prawie 20 godzin! Nic dziwnego, że na pokładzie oferował miejsca do spania.
Najkrótsza trasa między Nowym Jorkiem a Londynem to właśnie około 5600 km.






- genialna strona o wodnosamolotach.


Nasze poprzednie wpisy o lotnictwie:


Komentarze